Nieuwsbrief BC Schaepmanstraat
Beste bewoners,
Gisteren is iedereen door Dunavie & SHD geïnformeerd, zo ook de bewonerscommissie.
Wij willen beginnen te schrijven dat wij verbaasd, verrast en het meest nog teleurgesteld zijn, net als vele onder u!
Open en eerlijk daar is het allemaal op gestrand.
Wij hadden nooit verwacht dat afgelopen donderdagavond de SHD zich zo tegen ons, dus wij allen als bewoners, zou keren.
BC heeft redelijkheid voor ons allen gezocht en niet gekregen. Waarom? Vraag het SHD of Dunavie.
Voorbijgaand aan de Woonlastenwaarborg, die zelfs in de prestatieafspraken Dunavie met de Gemeente Katwijk zijn opgenomen, meent SHD dat het voorstel goed is voor bewoners, omdat de individuele cv ketel een financieel voordeel zou opleveren.
“Leg uit aan bewoners dat ‘minstens € 220,00 netto per jaar vrijkomt aan vastrecht (lees:vaste kosten), in het handje, bij het overstappen op een eigen ketel. Vervolgens zou je nog meer energie kunnen besparen door de passende energieleverancier te kiezen”, aldus SHD.
Wij wilden dit graag bevestigd hebben zodat we dit aan u konden laten zien.
Op advies van SHD nota bene hadden wij na het overleg met Dunavie vorige week maandag contact opgenomen met de Woonbond en hun dit verzoek gedaan.
In deze brief zou komen te staan de uitleg, duidelijk en voor een ieder te begrijpen, over het wegvallen van de vastrecht/vaste kosten bij een individuele ketel.
Tijdens het contact met de Woonbond boden zij ons ook aan een ‘second opinion op afstand’ te willen doen (in het kort een berekening of het gedane projectvoorstel redelijk is: huurverhoging en de energiebesparende werkzaamheden).
Toen draaide SHD als een blad, dit mocht niet gebeuren en SHD wenste daar niet voor te betalen. SHD Cees Oostindie zette vervolgens de vraagstelling aan de Woonbond stop.
Waarom? Vraag het SHD.
Tijdens het gesprek donderdagavond zouden wij dan toch de uitleg op papier krijgen van de Woonbond, daar ging SHD voor zorgen, weer met deadline;
‘Ik zorg ervoor dat jullie het vrijdag voor 12.00uur hebben, kunnen jullie dan akkoord met alles?, aldus Oostindie.
Ja, wij zouden dan als alternatief akkoord gaan.
Water bij de wijn in plaats van eerlijk oversteken.
Dan is er in plaats van de woonlastenwaarborg, toch nog iets wat de bewoners een financieel voordeel geeft op de huurverhoging die niet geborgd is in het voorstel.
Deze brief kon niet geleverd worden ivm vakantieopeningstijden, meldde SHD ons. Echter hebben wij vrijdagmorgen telefonisch contact gehad met de Woonbond en was er nog niets bekend over openingstijden. Wederom: waarom? Vraag het SHD.
Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn, denkt u.
Inderdaad als het gestelde klopt, zou zelfs Dunavie dit op papier hebben kunnen zetten voor u. Echter zo simpel als door SHD uitgelegd wilde de Woonbond het niet op papier zetten, want dit was niet het hele verhaal.
U begrijpt het al, we zouden ‘omringd met mooie woorden’ akkoord gegaan zijn, u dit verteld hebben en achteraf met z’n allen geen verhaal kunnen halen wanneer het voordeel er niet was.
Dit is de tweede maal.
Eerst door Dunavie door geen Woonlastenwaarborg af te geven op de huurverhoging en nu door SHD.
Wij hebben dan ook maandag aan SHD gevraagd om een gesprek met een derde persoon om bij het gesprek aanwezig te zijn en in goede banen te leiden.
Dit verzoek kwam omdat wij van donderdagavond een heel nare nasmaak hadden, maar ons wel beseften dat we met elkaar verder moesten.
Wij vonden dit een goed voorstel om elkaar weer te vinden in de kern; vóór de belangen van de huurders Schaepmanstraat.
Op dit voorstel wilden ze niet ingaan en kregen wij een mail van de voorzitter.
Wanneer SHD geleverd had zoals afgesproken, zouden wij vrijdag al akkoord zijn geweest.
SHD heeft dinsdag uit naam van de BC aan Dunavie laten weten dat wij niet akkoord zijn.
Zonder ons medeweten, want hij schreef dit aan ons nadat hij Busser had gebeld.
Het voorstel is niet afgeketst op 2 punten, de individuele ketel of de badkamertegels, zoals zij u willen laten geloven in hun brief;
- De badkamertegels waren donderdagavond al toegezegd, en dit was geen onoverkomelijkheid, want de redelijkheid van het weer netjes maken was tijdens het overleg met Dunavie al uitgesproken.
- De individuele ketel was ook het punt niet. De BC staat er positief tegenover wanneer ieder verantwoordelijk is voor eigen verbruik en rekening.
U heeft gelezen waar het op stuk is gelopen.
De BC heeft zich keurig gehouden aan de gevraagde stilte, ook richting u, tijdens de onderhandelingen en nu brengen ze alles naar buiten als zijnde dat het de schuld van de BC is dat het project is gestopt. Wij vragen u het hele plaatje te bekijken voordat u uw mening klaar heeft.
Het is de omgekeerde wereld mensen, want wie zouden voor 58 huishoudens de nek uitsteken en negatief zijn over het mooie projectplan? Niemand toch!? Waar is de redelijkheid?
Wij vinden het zo jammer dat Dunavie niet 1 dag heeft willen wachten. En vragen ons af waarom?
Ze schrijven niets liever te willen. Begrijpt u het nog?
Doordat er achter de schermen onwaarheden zijn verspreid en toon is gezet, krijgen wij met z’n allen geen Grootonderhoudsproject met verbeterwerkzaamheden en een redelijke en gegarandeerde huurverhoging. Of zelfs maar de uitleg op papier dat er een voordeel is voor bewoners met deze huurverhoging.
En wij vragen ons echt af
We zijn niet zoals SHD probeert te schetsen negatief, we zijn onderzoekend en willen duidelijkheid voordat we zo’n hoog bedrag per maand moeten gaan bijbetalen. Kunt u dat met ons eens zijn?
Onderzoeken en vragen is niets mis mee, zeker niet heden ten dage.
We zijn niet als struisvogels geboren en zijn daar zeker niet toe bestemd!
De pensioenen worden gekort, velen banen staan op de tocht, eigen risico in de zorg, de toeslagen staan op de schop, de jaarlijkse huurverhoging inclusief de verhuurdersheffing is net gedaan en ga zo maar door.
Onder ons zijn ook diegene met een klein inkomen, laten we samen optrekken en de weg van redelijkheid bewandelen!